اختراعات

تاریخچه اختراع لاک غلط گیر

لاک غلط گیر چیست؟ لاک غلط گیر نوشت افزار بسیار مفیدی است. لاک های غلط گیر به عنوان ابزاری برای انجام اصلاحات ریز و پنهان کردن خطاها در متن چاپی یا نوشتاری استفاده می‌شود.

قبل از اختراع غلط گیر، مردم مجبور بودند هنگام نوشتن بسیار دقت کنند تا اشتباهی رخ ندهد و نیازی به تصحیح نباشد. اگر به تصحیح احتیاجی بود، باید با پاک کن مخصوص جوهر پاکش می‌کردند. این نوع پاک کن ترکیبی از ماده سنگی نرم شده و پاک کن است که از طریق ساییدن پاک می‌کند، اما استفاده از آن به تدریج لایه های کاغذ را از بین می‌برد. همین موضوع باعث نارضایتی مصرف کنندگان بود چون هنگام پاک کردن، کاغذ سوراخ می‌شود.

اختراع لاک غلط گیر

مخترع لاک غلط گیر کیست؟

بتی نسمیت گراهام

لاک غلط گیر توسط یک منشی به نام بتی نسمیت گراهام اختراع شد!

زمانی که بتی نسمیت گراهام در یکی از بانک‌ های دالاس کار می‌کرد، از داشتن شغلی به نام ماشین‌ نویسی بسیار خوشحال بود، چون ماهیانه دویست دلار درآمد داشت و این مبلغ در آن زمان، یعنی در سال 1951 میلادی، درآمد خوبی بود. اما او در انجام وظایف منشی‌ گری خود دچار مشکلاتی بود که او را رنج می‌‌داد.

مشکل بتی نسمیت گراهام، اصلاح اشتباهات تایپی نامه‌ هایی بود که با ماشین نویس می‌‌نوشت. او به‌ دفعات دیده بود که هنرمندان به هنگام کشیدن تابلو، اشتباهات خود را با مالیدن رنگ روغن بر روی آن اصلاح می‌‌‎کنند؛ به همین دلیل، با پیروی از هنرمندان مایعی را اختراع کرد تا با استفاده از آن اشتباهات خود را اصلاح کند.

چیزی از این اختراع نگذشته بود که سایر کارمندان بانکی که از ماشین برقی برای تایپ استفاده می‌‌کردند، برای تصحیح اشتباهات خود از مایعی که بتی نسمیت گراهام اسم آن را لاک غلط‌گیر گذاشته بود، استفاده کردند.

بتی نسمیت گراهام با دیدن این موفقیت تصمیم گرفت که امتیاز تولید این مایع را به واحد بازاریابی شرکت‌های عظیمی مانند ‌ای‌بی‌ام (IBM) بفروشد. اما همه‌‌ی آن‌ها از خریدن امتیاز آن خودداری کردند.

ماشین‌نویس‌ها از مایعی که بتی نسمیت گراهام اختراع کرده بود، خوششان می‌آمد و از آن استفاده می‌‌کردند. به همین خاطر، آشپزخانه‌‌ی بتی نسمیت گراهام به مرور زمان به کارگاه تولید این مایع تبدیل شد و او آن‌ها را به بانک‌‌ها می‌‌فروخت.

چیزی از این اتفاق نگذشته بود که سیل درخواست‌‌های خرید به کارگاه بتی نسمیت گراهام روان شد و بتی برای مدیریت درخواست‌ های انجام‌شده، مجبور شد یک دانشجو را به عنوان کمک استخدام نماید. مدیریت آن همه درخواست برای دو نفر که تجربه‌‌ی زیادی در حیطه فروش نداشتند، کار سختی بود.

خیلی از دوستان بتی با دیدن نحوه‌‌ی تولید و فروش آن، به او می‌‌گفتند که اشتباهات تایپی انسان‌‌ها را نمی‌‌توان با مایع پاک کرد. چون مدارک نشان می‌داد که بعد از یک سال کار کردن، درآمد کل بتی از فروش این مایع 1400 دلار و هزینه‌ها 1300 دلار بوده است! اما بتی تسلیم نشد.

او به کار خود در بانک ادامه داد و پس از پس‌انداز کردن 500 دلار، آن مایع را به یک شیمیدان داد تا فرمولی پیدا کند که باعث زود خشک شدن مایع اختراعی او شود.

فرمول جدید مؤثر واقع شد و بتی شروع به سفر به نقاط مختلف کشور کرد و در فروش قوطی‌‌های کوچک خود به سازمان‌‌ها و افرادی که تمایل داشتند از آن استفاده کنند، موفق شد. او به هر شهر که می‌رسید، دفترچه‌‌ی تلفن آن شهر را می‌‌خرید و با هر اداره و شرکت که امکان داشت خریدار محصول او باشد، تماس می‌‌گرفت.

او خودش به هر یک از فروشگاه‌‌های شهر می‌‌رفت و تلاش می‌کرد چند عدد از بطری‌ های خود را به فروش برساند. پس از این اتفاقات، میزان درخواست‌‌های بتی به حدی رسید که حتی خودش هم فکرش را نمی‌کرد و سرانجام منجر به تأسیس شرکتی بزرگ به نام تولیدی لاک غلط‌گیر شد.

در سال 1979، موقعی که بتی شرکت خود را به قیمت سی‌ و هشت میلیون دلار به مزایده گذاشت، درآمد حاصل از فروش سالانه‌ بطری‌ های کوچک، سه‌ و نیم میلیون دلار بود. برنده مزایده، شرکت ژیلت بود که آن را به قیمت چهل‌ و هشت میلیون دلار خرید.

نکاتی در مورد غلط گیر

مایع سفید لاک غلط گیر اگر در معرض حرارت قرار گیرد قابل اشتعال است.

ترکیبات دقیق جوهر لاک غلط گیر یک راز تجاری است. با این حال، تحقیقات نشان می دهد که این ماده مخلوطی از دی اکسید تیتانیوم، حلال ها، رزین ها و رنگدانه است.

نحوه استفاده از غلط گیر قلمی

برای استفاده، غلط گیر را نگه دارید و بعد از تکان دادن، بدنه را محکم فشار دهید. ناحیه کوچکی را نقطه گذاری کنید تا یک اشتباه به اندازه نقطه کوچک را بپوشاند. بدنه غلط گیر را بیشتر فشار دهید تا مایع اصلاحی بیشتری آزاد شود تا ناحیه وسیع تری را بپوشاند.

پاک کردن غلط گیر از روی پوست

بیشتر انواع لاک غلط گیر‌ها سمی نیستند و به بدن آسیبی نمی‌رساند. با این حال اگر اندکی روی پوستتان برخورد کند، ممکن است سفت شود و پاک کردن آن از روی پوست سخت باشد، بنابراین تا حد امکان از تماس آن روی پوست خود اجتناب کنید. در صورت آغشته شدن پوست با لاک غلط گیر، اگر پوست با آب و صابون شسته شود، معمولا از پوست جدا می‌شود. لاک غلط گیر ظرف یک تا دو دقیقه خشک می‌شوند، بنابراین اقدام سریع ضروری است.

انواع غلط گیر

غلط گیر قلمی

غلط گیر قلمی
غلط گیر قلمی

غلط گیر نواری

غلط گیر نواری
غلط گیر نواری

غلط گیر فرچه ای

غلط گیر فرچه ای
غلط گیر فرچه ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا