اختراعات

ماژیک چیست؟ حقایق و تاریخچه اختراع ماژیک

ماژیک چیست؟ قلم نشانگر یا ماژیک وسیله‌ای هست که نوک آن از الیاف متخلخل فشرده (نمد) و مخزن جوهر رنگی ساخته شده است. این مخزن دارای یک هسته حاوی مواد جاذب است که جوهر را حمل می‌کند. یک قسمت ضروری دیگر ماژیک، کلاهک آن است که مانع از خشک شدن جوهر می‌شود. جوهر یک ماژیک حاوی یک حلال است که آن را به شکل مایع نگه می دارد. تا دهه 1990 این حلال تولوئن یا زایلن بود از آنجاییکه این حلال‌ها مضر هستند به همین دلیل امروزه ما از الکل استفاده می‌کنیم.

تاریخچه ساخت ماژیک

مخترع ماژیک کیست؟

اولین ماژیک در سال 1910 میلادی، توسط لی نیومن ثبت شد.

1910 میلادی

اولین ماژیک توسط لی نیومن ثبت شد، که دارای یک سیلندر پر از جوهر بود و جوهر را به نوک نمدی هدایت می‌کرد.

1926 میلادی

بنيامين پاسکاچ، قلم موی نقاشی را اختراع کرد که دارای یک نوک اسفنجی بود که می‌شد با رنگ‌های مختلف پر کرد اين ماژیک‌ها از لحاظ تجاری قابل فروش نبودند.

1944 میلادی

والترج دی گرافت، ماژیکی را اختراع کرد که در آن جوهر به صورت مایع در قسمت دسته قرار داشت و به نوک آن می‌رسید.

1964 میلادی

ماژیک های نوک تیز اختراع شد. اولین ماژیک مدرن (و قابل استفاده) سیدنی روزینتال بود که در سال 1953میلادی، اختراع و شروع به فروش کرد. این ماژیک دارای یک مخزن شیشه ای برای جوهر بود و قادر به نوشتن روی هر سطح بود.

1962 میلادی

یوکیو هوری از شرکت لوازم التحریر توکیو، ماژیک های با نوک فیبری مدرن را ساخت.

اختراع ماژیک علامت گذار (هایلایتر)

هایلایتر‌ها و ماژیک‌های نوشتار خطی در دهه 1970 میلادی، ساخته شدند. بینی و اسمیت کسانی هستند که این ماژیک‌ها را توسعه داده و نام آن‌ها را قلم های جادویی گذاشتند و شروع به فروش آن‌ها کردند.

اختراع پاک کننده تخته وایت برد

در سال 1996 میلادی، پاک کننده ماژیک از روی وایت برد و شیشه هم ساخته شد.

انواع ماژیک

انواع ماژیک برای مقاصد مختلف وجود دارد.

ماژیک های دائمی

ماژیک دائمی چیست؟ از ماژیک‌های دائمی می‌توان روی سطوح مختلف مانند شیشه، پلاستیک، چوب، فلز و سنگ استفاده کرد. جوهر آن‌ها مدت زمان طولانی باقی می‌ماند و اغلب نمی‌توان با مالش یا آب از سطح پاک شود. با توجه به سطح مورد استفاده، می‌توان جوهر را با الکل یا استون پاک کرد.

ماژیک‌های علامت گذار

حقایق و تاریخچه اختراع ماژیک
ماژیک‌های علامت گذار

ماژیک‌های علامت گذار نیمه شفاف هستند و برای جلب توجه و برجسته کردن به اصطلاح هایلایت کردن بخش‌های یک متن استفاده می‌شود که اغلب در رنگ های روشن و فلورسنت ساخته می‌شوند.

ماژیک‌های غیر دائمی

حقایق و تاریخچه اختراع ماژیک
ماژیک وایت برد دوسر

ماژیک‌های غیر دائمی (به عنوان ماژیک‌های با پاک کن خشک و یا ماژیک‌های تخته سفید شناخته می‌شوند) وقتی با یک اسفنج خشک یا پارچه پاک می‌شوند، آن‌ها به گرد و غبار تبدیل می‌شود و به تخته پاک کن می‌چسبند. این ماژیک‌ها از جوهر قابل تمیزکردن برای استفاده در سطوح نازک و سطوح غیر متخلخل مانند تخته سفید و… ساخته شده اند.

ماژیک‌ها با پاک کن‌های مرطوب شبیه ماژیک‌های با پاک کن خشک هستند اما برای تمیز شدن مقاوم هستند و باید با پارچه مرطوب یا اسفنجی تمیز شوند.

ماژیک های امنیتی

ماژیک های امنیتی دارای جوهر نامرئی هستند که تحت نور UV فلورسنت قرار می‌گیرند و برای نوشته‌های مهم و با ارزش برای جلوگیری از سرقت استفاده می‌شوند.

ماژیک های انتخاب

ماژیک های انتخاب شبیه ماژیک های امنیتی هستند؛ جوهر این ماژیک ها تا قبل اینکه زیر نور UV قرار نگرفته اند، نامرئی است. هدف ماژیک های انتخاب این است که در کشورهایی که شناسایی مدارک شهروندان، استاندارد و یا رسمی نیست، از دوبار رای گیری افراد جلوگیری شود. این نوع ماژیک بر روی اثر انگشت دست چپ اجرا می‌شود که می‌تواند تا حدود یک یا دو هفته باقی بماند. نوک این ماژیک‌ها از مواد متخلخل ساخته شده است؛ این مواد اغلب نمد یا سرامیک می‌باشند. سرامیک برای این منظور مناسب است، زیرا نوک تحت فشار قرار نمی‌گیرد و عمر بیشتری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا