خط تولید

نحوه تولید مداد پاک کن

پاک کن وسیله‌ای است که برای پاک کردن نوشته‌ها و علائم از روی کاغذ استفاده می‌شود. بیشتر پاک کن‌ها برای حذف آثار مداد طراحی شده اند. برخی از پاک کن‌ها نیز به طور دائم به انتهای مداد متصل می‌شوند.

ماده اولیه پاک کن

مهمترین ماده اولیه در مداد پاک کن لاستیک است. لاستیک ممکن است طبیعی یا مصنوعی باشد. امروزه معمولاً پاک کن‌ها از لاستیک مصنوعی که یک پلیمر است ساخته می‌شوند.

لاستیک طبیعی از لاتکس ساخته شده توسط منابع طبیعی درخت لاستیک (Hevea brasiliensis) به دست می‌آید.

لاستیک طبیعی
لاستیک طبیعی

لاستیک مصنوعی در انواع مختلفی وجود دارد. رایج ترین لاستیک مصنوعی از مواد شیمیایی استایرن و بوتادین به دست می‌آید. استایرن مایعی است که از اتیل بنزن به دست می آید. اتیل بنزن معمولا از واکنش شیمیایی ترکیب اتیلن و بنزن ساخته می‌شود که هر دو از نفت به دست می‌آیند. بوتادین گازی است که مستقیماً از نفت یا از موادی به نام بوتان‌ها و بوتن‌ها به دست می‌آید.

سایر مواد افزوده شده به لاستیک شامل رنگدانه هایی است که رنگ پاک کن را تغییر می‌دهد. رنگ سفید را می‌توان با اکسید روی و اکسید تیتانیوم تولید کرد. قرمز می‌تواند توسط اکسید آهن تولید شود. بسیاری از رنگ‌های دیگر را می‌توان با رنگ های ارگانیک مختلف تولید کرد.

یک عنصر مهم که تقریبا به تمام لاستیک ها اضافه می‌شود گوگرد است. گوگرد اجازه می‌دهد تا لاستیک پایدار شود. مواد دیگری نیز ممکن است به لاستیک مورد استفاده در پاک کن اضافه شود. مانند روغن نباتی برای نرم‌تر کردن لاستیک و شکل‌دهی آسان‌تر آن و پوکه که یک ماده معدنی طبیعی است برای تنظیم سایندگی پاک کن استفاده می‌شود.

خط تولید پاک کن

ویدیو زیر که مربوط به یک کارخانه پاک کن سازی است، نحوه و فرآیند تولید توسط دستگاه تولید پاک کن قابل مشاهده است:

مراحل ساخت پاک کن

پاک کن چگونه ساخته می‌شود؟

مرحله اول: مخلوط مواد اولیه

مرحله اول: مخلوط مواد اولیه

لاستیک با رنگدانه‌ها، روغن نباتی، پوکه، گوگرد و سایر مواد مخلوط می‌شود که خواص نهایی محصول را تغییر می‌دهد. لاستیک مصنوعی راحت تر مخلوط می شود زیرا معمولاً به صورت پودر یا مایع به دست می آید. لاستیک طبیعی باید قبل از مخلوط شدن به پودر تبدیل شود یا در یک حلال حل شود. مخلوط گرم می شود و باعث می‌شود گوگرد آن را ولکانیزه کند و پایداری آن را افزایش دهد.

مرحله دوم: تولید گرانول از مواد اولیه

مرحله دوم: تولید گرانول از مواد اولیه

مواد اولیه مخلوط شده، به طور مستقیم نمی‌توانند در دستگاه اکستروژن مورد استفاده قرار گیرند، بدین منظور گرانول از مواد اولیه ساخته می‌شود.

مرحله سوم: اکستروژن پاک کن

مرحله سوم: اکستروژن پاک کن

برای تولید پاک کن از فرآیند اکستروژن استفاده می‌شود. مواد اولیه مخلوط شده که دانه دانه شده و به شکل گرانول درآمده اند، در قیف دستگاه اکستروژن ریخته می‌شوند؛ گرانول‌ها توسط مارپیچ جلو برده می‌شوند و توسط المنت‌ها حرارت دیده و حالت خمیری پیدا کرده سپس از قالب انتهای سیلندر که سطح مقطع پاکن را مشخص می‌کند خارج می‌شود. خروجی دستگاه توسط فن یا عبور دادن از داخل آب خنک می‌شود.

مرحله چهارم: برش پاک کن

مرحله چهارم: برش پاک کن

خروجی دستگاه اکستروژن توسط تیغه‌ در طول دلخواه و یکسان برش داده می‌شود.

مرحله پنجم: بستن لفاف پاکن ها

مرحله پنجم: بستن لفاف پاکن ها

فرآیند بستن لفاف مقوایی که نام تجاری تولید کننده و مشخصات محصول روی آن چاپ شده، توسط دستگاه بسته بندی به صورت اتوماتیک انجام می‌شود.

مرحله ششم: چاپ روی پاک کن

مرحله ششم: چاپ روی پاک کن

در صورتیکه پاک کن تولید شده فاقد لفاف باشد، روی پاک کن می‌بایست چاپ انجام شود. چاپ نام سازنده یا علامت‌های دیگر با استفاده از دستگاه تامپو انجام می‌شود. فرآیند چاپ به صورت نیمه اتوماتیک و یا تمام اتوماتیک انجام شود.

مرحله هفتم: کنترل کیفیت

مرحله هفتم: کنترل کیفیت

فرآیند تولید پاک کن‌ها اتوماتیک است و سالانه میلیون‌ها پاک کن تولید می‌شود. سازندگان باتجربه کیفیت مواد اولیه‌ای که توسط شرکت های تامین کننده به کارخانه آن‌ها ارسال می‌شود را بررسی می‌کنند تا از مشخصات آن‌ها مطمئن شوند. هم چنین پاک کن‌های تولیدی از لحاظ کیفیت سطح و توانایی در پاک کردن، کنترل می‌شوند.

مرحله هشتم: بسته بندی

مرحله هشتم: بسته بندی

پاک کن‌های تولید شده برای موارد بازاریابی و اینکه آسیب نبینند، در جعبه‌های معمولا از جنس مقوا بسته بندی شده و به بازار فروش عرضه می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا